Svømmeundervisning i Frederikshavn Svømmeklub af 2017

Kære medlem og forældre

Velkommen til svømning i Frederikshavn Svømmeklub af 2017

I Frederikshavn Svømmeklub tager vi udgangspunkt i indlæringen af de fire grundlæggende færdigheder og de fire stilarter. Derudover inddrager vi livredning, boldspil, udspring og andre spændende aktiviteter i undervisningen, der skal være sjov, motiverende og sikre, at alle får muligheden for at lære at svømme, samt viden om, hvordan man redder andre fra at undgå drukning.

Ved at tage udgangspunkt i Dansk Svømmeunions teori om de fire grundlæggende færdigheder, vil vi som minimum sikre, at det enkelte barn er i stand til selvredning. De fire grundlæggende færdigheder er:

Vejrtrækning – her arbejder vi med de færdigheder barnet skal beherske i forhold til at have en sikker og veltrænet evne til at kunne trække vejret, holde vejret og puste ud under de forhold man oplever i forbindelse med svømning.

Balance – her arbejder vi med de færdigheder barnet skal beherske for at kunne holde balancen i dynamiske og statiske positioner i det våde element.

Bevægelse – har arbejder vi med de færdigheder barnet skal beherske for at kunne bevæge sig fra A til B i vandet. Det vil ikke nødvendigvis være i form af en af de velkendte fire stilarter. Stilarterne udvikles sideløbende med og sammen med de fire grundlæggende færdigheder.

Elementskifte – her arbejder vi med skift fra det ene til det andet element. For eksempel hvordan man kommer sikkert i vandet og op af vandet, men også fra vand til bund og bund til vand, samt alle andre former for elementskifte, man kan foretage i svømmehallen.

De fire grundlæggende færdigheder indlæres igennem hele forløbet fra Plask & Leg til voksensvømning på alle vore hold. I svømmeklubben inddrager vi på holdene fra Begynder til Øvede også specifikke mål i forhold til stilartsindlæring. Det foregår med fokus på crawl og rygcrawlBegynder og Brystsvømning på holdet for Let Øvede. Stilarten Butterfly indlæres primært i vores konkurrenceafdeling. Børnene vil dog stifte bekendtskab med den i form af nogle grundlæggende øvelser på de øvrige hold.

Vi håber I kan se jer selv og jeres børn i ovenstående overordnede plan- og målsætning for vore hold i Frederikshavn Svømmeklub. På de følgende sider finder I beskrivelsen for de enkelte hold, samt kravene for deltagelse på vore hold K2 og K1.